For ikke ret mange år siden var de mest omtalte historier i danske medier om skibsophug i høj grad præget af skrækscenarier fra eksempelvis Indien. Men nu har tendensen ændret sig.

Alang-stranden i Indien var i mange år synonym med livsfarlige arbejdsforhold og timelønninger til de lokalt ansatte på 2,50 kroner i timen.

Det var fra denne strand, at DR for nogle år tilbage kunne vise etindslag, hvor de uhumske arbejdsforhold blev tydelige i forbindelse med skibsophug.

I dag, flere år senere, er tendensen en anden. EU har haft stort fokus på miljø og bæredygtighed, hvor særligt ophug af skibe – herunder ship recycling– har haft et stort forbedringspotentiale.

Det har resulteret i en liste med godkendte steder, hvor miljøbevidst skibsophug kan finde sted. Og selskaberne, der ejer de gamle og ophugs-parate skibe, ser ud til at vælge den ”grønne” løsning til.

En af de bæredygtige løsninger for ship recycling i Danmarkligger i Grenå, hvor selskabet Fornæs sørger for et ansvarligt arbejde med ophug af skibe i mindre og store størrelser.

Dermed er det forhåbentlig for alvor farvel til de skrækkelige scenarier fra andre lande.